اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال

اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال

… دانلود …

اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال دارای 118 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال :

اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال

سیر طبیعى ماه و پیدایش شكلهاى گوناگون در جرم آن, سبب تقسیم زمان به برهه هاى كوچك و بزرگ مى گردد: ماه و سال. ماه, در حقیقت تقویمى است در صفحه طبیعت. خطوط برجسته این تقویم طبیعى, چنان خوانا و گویاست كه هر كسى مى تواند آن را بنگرد و اعمال و افعال خویش را مطابق آن تنظیم نماید.

(و قدرّه منازل لتعلموا عدد السنین والحساب …1).

بسیارى از تكالیف فردى و اجتماعى, چه واجب و چه مستحب, بستگى به رؤیت هلال ماه و ثبوت آغاز و پایان آن دارد: روزه ماه مبارك رمضان, عید فطر, وقوف به عرفات در روز نهم ذى حجه, وقوف در مشعر, در شب دهم ذى حجه, بیتوته در سرزمین منى2, در شبهاى یازدهم و دوازدهم ذى حجه, اعمال روز عید قربان و …

(قل هى مواقیت للناس والحج …3).

علاوه بر این, ماههاى قمرى, نقش بنیادى در تنظیم و تعیین امورى چون: مدت4 حمل, مدت شیردهى كودكان5, زمان یائسگى6 , عده زنان در طلاق7 و وفات8, اجراى حدود الهى9, آغاز بلوغ شرعى, زمان تعلق زكات10 و …11 دارند.

همین نقش كار ساز و اساسى ماه در امور معاش و معاد12 و دین و دنیاى مردم, سبب گردیده مسأله رؤیت هلال, در حوزه تفكر اسلامى جایگاه ویژه اى بیابد. فقها, مسائل و فروعى را بر آن مترتب ساخته اند, راههایى را فرا روى مردم قرار داده اند و در كتابهاى صوم و حج و یا در رساله هاى مستقل, به كند و كاو در این باره پرداخته اند.

بسیارى از اعمال و سنت هاى اسلامى, از جمله فریضه عظیم حج و روزه ماه رمضان, افزون بر جنبه عبادى, جنبه هاى سیاسى و اجتماعى نیز دارند. امت اسلامى, با برگزارى این عبادات, شكوه و اقتدار اسلام و نیز وحدت و همدلى و همگامى میلیونها انسان مسلمان خاضع در برابر اراده خداوند را به نمایش مى گذارند.

ملیتهاى مختلف, با ویژگیهاى فرهنگى و قومى و نژادى و زبانى گونه گون, در زمان و مكان واحدى گرد مى آیند و عظمت و شكوه اسلام را به بهترین و زیباترین وجه مى نمایانند. ولى متأسفانه, گه گاهى, به خاطر ناهماهنگى در ثبوت رؤیت هلال, بر این مراسم ارزشمند و والا, خدشه وارد مى آید و آثار و پیامدهاى نامطلوبى در بین ملل اسلامى, به بار مى آورد و نوعى سر در گمى و بلاتكلیفى براى مسلمانان, به وجود مى آورد. مثلاً, در سال 1358 هـ . ق/1939 م. عید قربان در مصر, دوشنبه, در حجاز سه شنبه و در بمبئى, چهارشنبه (با فاصله سه روز اختلاف) برگزار شد.

در سال 1391 هـ . ق/1971 م. یكى از مراجع بزرگ تقلید, روز جمعه را عید اعلام كرد و در همان سال, از سوى مراجع دیگر, روز شنبه, عید فطر اعلام شد13.

همین گوناگونى رؤیتها و اعلامها, گه گاهى, در مراسم حج و عید قربان رخ مى دهد و مشكلات جبران ناپذیرى براى حج گزاران به وجود مى آورد14.

اكنون باید به بررسى پرداخت و منشأ این ناهماهنگى را جُست. گوناگونى افقهاى شهرهاى اسلامى موجب این ناهماهنگیها شده اند, یا فاصله طولانى شهرهاى مسلمان نشین از یكدیگر؟

اصلاً, معیار در اختلاف افق چیست؟

مرز و حد كشورها, افقها را تقسیم و از یكدیگر ممتاز مى سازد, یا نزدیكى و دورى شهرهاى اسلامى؟ مثلاً: اگر در یكى از شهرهاى اسلامى, هلال ماه در رؤیت شد, آیا مردم دیگر شهرها و كشورهاى اسلامى, بویژه آنهایى, كه در فاصله چند صد كیلومترى آن قرار دارند, حدود یك ساعت اختلاف افق در طلوع و غروب خورشید, مى توانند به ثبوت هلال ماه آن جا, استناد جویند و هماهنگ با مردمان آن كشور به وظایف عبادى خویش قیام نمایند؟ یا این كه مردم هر منطقه و یا كشورى وظایف خاص خویش را دارند و ثبوت رویت در شهر و منطقه اى براى غیر اهالى آنها حجیت ندارد. (لكل بلد رؤیتهم15) پاسخ به این پرسشها, بررسیهاى عمیقى را مى طلبد كه امید مى رود پژوهشگران و فقیهان به این مهم بپردازند. اینك ما, به مقدار توان خویش, در ادله و مبانى فقهى رؤیت هلال به كند و كاو مى پردازیم.

سلام.به وبسایت ما خوش آمدید.
دوست گرامی سلام.برای مشاهده توضیحات کامل محصول دانلودی اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال روی دکمه ادامه مطلب کلیک فرمایید

اتحاد و اختلاف فقها در ثبوت رؤیت هلال