مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي

 مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي

… دانلود …

مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي :

توسعه ظرفیتهای بخش خصوصی

اقدامات اجرایی برای حمایت فنی و تكنولوژیك وتوسعه ظرفیتهای بخش خصوصی عمدتا” با اتكا به منابع ماده 8 قانون تاسیس امكان پذیر می شود. اهم این اقدامات بشرح زیر است :

انتقال دانش فنی موجود در مجموعه تحت مدیریت سازمان به بخش خصوصی با حداقل هزینه،
انتقال یافته های حاصل از اجرای طرحهای تحقیقاتی كه از محل ماده 8 تامین می شود به بخش خصوصی با قیمت های ارزان ،

كمك به تامین دانش فنی مورد نیاز بخش خصوصی از خارج از كشور. دربسیاری موارد مدیران واحدهای صنعتی بخش خصوصی بدلیل كم تجربگی، ضعف توان مالی، ضعف توان مذاكره و ;. برای عقد قرارداد انتقال دانش فنی از خارج نیاز به كمك دارند. در این شرایط سازمان می تواند بخش خصوصی را حمایت كند.
تامین مالی پروژه های صنعتی كارآفرینان – اگر كارآفرین را فردی بدانیم كه با دارا بودن توان خلاقیت و نوآوری، مدیریت ریسك پذیر و ایجاد منابع قدرت تبدیل ایده به فعالیت اقتصادی و بازرگانی را دارد، بطور قطع كارآفرینان از سرمایه های ملی هستند و بایستی مورد حمایت جدی قرار گیرند.

حمایت مالی از كارآفرینان (Entrepreneurs) به روش های زیر مرسوم است :
الف– پرداخت وام ارزان قیمت با دوره بازپرداخت مناسب: اعطاء وام های ارزان قیمت به كارآفرینان و صنایع كوچك و متوسط در اكثر كشورها از وظائف بانكهای تخصصی است كه عمدتا” برای این منظور تاسیس شده اند. مشكل این روش فراهم كردن وثیقه و تضمین توسط كارآفرین است. در حالتیكه كارآفرین توان تامین وثیقه نداشته باشد پروژه باید توجیه فنی و اقتصادی كافی را دارا باشد تا وام دهنده مطمئن شود كه قدرت بازپرداخت پس از راه اندازی فعالیت وجود دارد.

ب – ارائه كمك بلاعوض: پرداخت كمك بلاعوض از دیگر روش های حمایت مالی از كارآفرین است كه از منابع ویژه دولتی در شرایط ویژه پرداخت می شود.

ج – مشاركت با افراد كارآفرین كه دارای ایده های نو و پیشرفته هستند – گرچه دراین روش سود مورد انتظار بالاست، لیكن برای سرمایه گذار ریسك بالائی نیـــز وجــــــــو د دارد Venture Capital)).

د – تامین حداقل سرمایه اولیه برای راه اندازی یك فعالیت صنعتـی یا اقتصـادی Seed Capital) )- در یك اقتصاد آزاد این نوع مشاركتها عمدتا” توسط افراد با ریسك پذیری بالا (Venture Capitalist) انجام می شود. در حالیكه دركشورهای در حال توسعه بخشی از Seed Capital را دولت ها یا موسسات مالی تقبل می كنند.
از سال گذشته یعنی سال آغازین برنامه سوم سازمان عمدتا” از طریق وام های ارزان قیمت ( روش شماره 1) كارآفرینان را مورد حمایت قرارداده است. لیكن سعی خواهد شد در فرصت های مناسب از دیگر روش ها نیز بهر ه گرفته و در چارچوب وظائف سازمان كارآفرینان مورد حمایت قرار گیرند.

كمك های مشورتی: ارائه راهنمائیهای فنی و مدیریتی به بخش خصوصی از دیگر سیاستهای موثری است كه موجبات توسعه فعالیتهای صنعتی بخش خصوصی را فراهم خواهد كرد. این راهنمائیها از طریق یكی از شركتهای تابعه سازمان به اجرا در آید.
توسعه منابع انسانی: آموزش نیروی انسانی و ارتقاء توان تخصصی مدیران صنعتی و بخش خصوصی آشنا كردن آنها با نظامهای مدیریتی پیشرفته برای اداره تكنولوژیهای نو از جمله سیاستهایی است كه نقش تعیین كننده ای در پویایی بخش خصوصی دارد. لذا سعی می شود از توان مجموعه آموزشی سازمان برای این منظور بهره گرفت .

انجام مطالعات امكان سنجی برای زمینه های صنعتی مناسب و ارائه نتایج آن به بخش خصوصی از دیگر اقدامات اجرایی است كه برای جذب سرمایه های بخش خصوصی در فعالیتهای صنعتی نقش تعیین كننده ای دارد.

4-3- بهبود مدیریت ، افزایش بهره وری و سازماندهی صنعتی :

ارتقاء توان تخصصی مدیران صنعتی و بخش خصوصی، آشنا كردن آنها با نظامهای مدیریتی پیشرفته برای اداره تكنولوژیهای نو و تامین نیازهای آموزشی مدیران از جمله برنامه هایی است كه در برنامه سازمان ملحوظ شده و در دستور كار قرار دارد. سازمان مدیریت صنعتی برای انجام این مهم تجهیز شده و تقویت خواهد شد. علاوه بر آن به منظور بهره برداری بهینه از منابع انسانی و ارتقاء بهره وری آنها جهت دستیابی به توسعه صنعتی، فعالیتهای توسعه منابع انسانی در قالب فعالیتهای آموزشی و انگیزشی استمرار خواهد یافت .

از آنجائیكه عامل انسانی یكی از مهمترین اركان توسعه است، و شیوه مناسب سازماندهی كار، ارائه اطلاعات تخصصی، ایمنی و بهداشت محیط، فضای فرهنگی و روانی مساعد، و نظام جبران خدمات موجب احساس آرامش و امنیت شغلی مورد نیاز برای ادامه همكاری و در نتیجه افزایش بهره وری نیروی انسانی می شود لذا سعی خواهد شد با ارائه مشاوره مدیریتی به شركتها، برنامه ریزی استقرار سیستمهای اطلاعاتی و امكانات مورد نیاز مشاغل، موجبات افزایش بهره وری مدیران و مجموعه نیروی انسانی صنعتی فراهم شود.

4-4- مطالعات و تحقیقات :

اگر دستیابی به تكنولوژیهای نو و پیشرفته را یكی از محوری ترین هدفهای سازمان در برنامه پنجساله در نظر بگیریم، اعتبارات ماده 8 امكان تامین ملزومات و زمینه سازی برای قرار گرفتن در مسیر توسعه تكنولوژی و دستیابی به تكنولوژیهای نو و پیشرفته را فراهم كرده است .

باتوجه به جهت گیری برنامه كه روی محورهای تكنولوژیهای نو و پیشرفته، شامل بیوتكنولوژی، مواد پیشرفته و تكنولوژی اطلاعات به عنوان ماموریت جدید سازمان تاكید شده است، در برنامه پنجساله پروژه های مطالعاتی و تحقیقاتی متعددی در این زمینه ها تعریف شده و به مرحله انعقاد قرار داد رسیده است. این پروژه ها پیرامون انتخاب فناوری نو، استفاده از پتانسیل های كشور به ویژه در زمینه های بیو تكنولوژی و تدوین نرم افزارهای مهندسی، هر دو بخش خصوصی و دولتی را شامل می شود. پروژه های یاد شده تحت هشت سرفصل تكنولوژی های برتر، توسعه منابع انسانی كه یكی از عوامل موثر در توسعه و نوسازی صنایع نیز محسوب می شود، توسعه تكنولوژی و بهسازی محصولات، نمونه سازی و مهندسی معكوس، ترویج كارآفرینی، ظرفیت سازی برای توسعه تكنولوژی ، طرحهای تحقیقاتی زیست محیطی و سایر تعریف شده و در دست اجرا قرار دارند.

4-5- سرمایه گذاری و توسعه صادرات :

باتوجه به اینكه محدودیت منابع سرمایه ای یكی از عمده ترین موانع توسعه صنعتی در كشور است، لذا جذب سرمایه خارجی و به ویژه سرمایه ایرانیان مقیم خارج كشور در دستور كار قرار دارد. سرمایه خارجی علاوه بر اینكه موجبات دستیابی به بازارهای صادراتی را فراهم می كند، روشی موثر برای تامین منابع مالی، انتقال تكنولوژی و ارتقاء توان تخصصی نیروی انسانی و مدیران صنعتی كشور است. تجربه كشورهای تازه صنعتی شده اثر بخشی و موفقیت جلب مشاركت خارجی، به عنوان یكی از شیوه های موثر تحقق اهداف یادشده را ثابت كرده است .

به منظور جذب سرمایه های خارجی دفتری در سازمان تاسیس شده است. وظیفه عمده این دفتر بررسی مراكز و بازارهای مالی و سرمایه گذاری خارجی، تنظیم روشهای برقراری ارتباط با این بازار ها و سرمایه گذاران، تعریف زمینه های مناسب سرمایه گذاری در ایران، ارائه اطلاعات و تصویری شفاف از پتانسیلهای داخلی به سرمایه گذاران، رفع موانع و در نهایت جذب و هدایت آن به بخشهای صنعتی و معدنی كشور است .

از سوی دیگر سازماندهی و گسترش توان تخصصی برای انجام فعالیتهای مشاوره ای و پیمانكاری عمومی (G.Cs.) در صنعت به ویژه نفت و گاز و پتروشیمی و نیرو، كه زمینه مناسبی برای مشاركت با خارجی هاست در دستور كار قرار دارد.
شناسایی بازارهای خارجی و افزایش صادرات كالا و خدمات مهندسی توسط شركتهای تابعه نیز از دیگر فعالیتهای دفتر یاد شده است كه به همراه سیاستهای مذكور اجرا خواهد شد.

5- مشكلات، موانع و پیشنهادها :

مواد هشتگانه قانون تاسیس دو نقش توسعه ای و بنگاهی مقطعی را برای سازمان مطرح می كند. براین اساس سازمان بایستی صنایعی كه موجبات تسریع در صنعتی شدن كشور را فراهم می كند، ولی بخش خصوصی به هر دلیل قادر و مایل به سرمایه گذاری روی آنها نیست، تاسیس كند. صنایع دارای مشكلات فنی ومالی را نوسازی كند، همچنین از محل ماده هشت قانون تاسیس پشتیبانیهای فنی، مدیریتی، بازاریابی، اموزشی و تحقیقاتی به واحدهای صنعتی و معدنی ارائه دهد. روش كار نیز بر مبنای منطقی علمی و تجاری دنبال شود.

عنوان محصول دانلودی: مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي
یکی از بهترین فایل ها در این موضوع پیش روی شماست. فهرست ، چکیده و لینک دانلود مربوط به مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي را در ادامه مطلب ببینید
مقاله توسعه ظرفيتهاي بخش خصوصي