مقاله سنگ هاي ساختماني

 مقاله سنگ هاي ساختماني

… دانلود …

مقاله سنگ هاي ساختماني دارای 61 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سنگ هاي ساختماني کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله سنگ هاي ساختماني،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سنگ هاي ساختماني :

سنگ های ساختمانی

بخش اول:
مرمریت
مقدمه :
مرمریت یك سنگ دگرگونی به شمار‌می‌رود كه طیّ میلیون‌ها سال تحمّل فشار و حرارت بوجود آمده است. از بقایای معادن قدیمی كه دركردستان یافت می‌شود. یك معدن مرمریت نیز وجود دارد كه شاید قدمتی بیش از 500 سال داشته باشد. نیاز امروزه جوامع بشری به این گونه‌ سنگ‌های تزئینی باعث شده كه بازار خوبی برای آن‌ها فراهم باشد و متعاقب آن اكتشاف و استخراج بیشتری برای این سنگ صورت پذیرد. در ابتدا این سنگ‌ها به روش انفجاری استخراج می‌شدند، امّا اكنون با توجه به پیشرفت در علوم و صنایع مختلف روش‌های نوین‌تری مانند استفاده از دستگاه‌های حفاری و دستگاه سیم برش به‌كار می‌رود.

معادن مرمریت نیز بسان گذشته دارای سادگی در اكتشاف و استخراج نیستند. چه بسا معادنی كه به ظاهر، از نظر مسایل اكتشافی و ذخایر سنگی غنی بوده‌اند اما بعد از چند سال استخراج از آن‌ها متوقف شده و باعث ورشكسته شدن افراد و شركت‌ها شده‌اند.
بنابراین برای این‌كه بتوان یك معدن مرمریت خوب را شناسایی و اكتشاف و سپس استخراج نمود نیاز به یك تجربه گرانبها الزامی است. برای این‌كه یك معدن مرمریت و یا به‌طور كلی هرمعدنی عملكرد خوبی داشته باشد، باید هماهنگی خاصّی بین همه اجزا موجود در معدن اعم از بخش‌های اكتشاف و استخراج، كاركنان و ماشین‌آلات و كارگران وجود داشته باشد. شاید عملكرد بد یكی از

این اجزاء دركلّ معدن اثر منفی گذاشته و باعث كاهش بازدهی معدن شود. پس وجود یك گروه آماده و هماهنگ درهر معدن ضروری به نظر می‌رسد. به هرحال می‌توان با بررسی اجزاء‌یك معدن و تشریح وظایف هر قسمت از معدن و چگونگی ایجاد رابطه در بخش‌های مختلف معدن به یك نتیجه‌گیری كلی در بحث عملكرد كل معدن رسید.
گرانیت سنگی آذرین اسیدی است و از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین سنگ‌ها به‌شمار می‌رود . گرانیت سنگی دانه درشت است و ابعاد دانه‌ها مساوی است. معمولاً دارای كوارتز فراوانی است و فلدسپات‌های زیادی هم دارد كه مقدار ارتوز ازپلاژیوكلازها بیش‌تر است. معمولاً دارای مسكویت یا بیوتیت است و مقداری هورنبلند و گاهی هم پیروكسن در آن وجود دارد. رنگ آن معمولاً روشن است ولی رنگ‌های تیره در آن دیده می‌شود معمولاً به‌رنگ‌های صورتی، سفید، خاكستری روشن، سیاه و سبز دیده می‌شود و ممكن است بلورین یا شیشه‌ای باشد و تركیبی شبیه‌ به گرا

نوریوریت دارد. گرانیت در استان كردستان نزدیك به 15 سال است كه مورد اكتشاف و بهره‌برداری قرار گرفته است و قبل از آن نسبت به چگونگی استخراج آن و اقتصادی بودن استخراج آن به علت پراكندگی و تكنونیزه بودن تردید‌هایی وجود داشت! امّا با گذشت چند سال و تمركز بیشتر بر روی آن ارزش آن بیش‌ از گذشته نمایان شد. در گذشته گرانیت در این منطقه از كشور تحت تأثیر معادن دیگر از جمله معادن سنگ مرمر و مرمریت و پوكه معدنی و معدن طلا قرار داشت اما در سالیان

اخیر به علت اكتشاف عناصر كمیاب و استراتژیك در آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین برای مصارف ساختمانی، از نظر اقتصادی مناسب نیست. چون این گرانیت از نوع گرانیت‌های دگرسان شده را پاكی وی به شمار می‌رود یك گرانیت مولد محسوب می‌شود و كانی‌سازی و تمركز عناصر اقتصادی در آن وجود دارد.

فصل اول

مرمریت شامل كریستال، چینی و ابری است. معدن مرمریت پشت باسكول كه به علّت این‌كه در نزدیكی باسكول قدیمی بوده است به این نام معروف است. این معدن از نزدیك به 30 سال پیش و توسط فردی به نام ارباب قنبر كه بسیاری از معادن قدیمی ایران را كشف و استخراج نموده است كشف و به بهره‌برداری رسید. این معدن در جنوب غربی شهرستان قروه واقع شده است و با این شهر حدود 10 كیلومتر فاصله دارد و درنزدیكی كوه ابراهیم عطار و در نزدیكی روستای اوریه واقع

شده است. به گفته مهندسین و تكنسین‌های این معدن، معدن به پشت باسكول به راحتی تا 20 الی 30 سال آینده نیز قابل بهره‌برداری است و به گفته سرپرست این معدن تا 50 سال آینده نیز می‌توان از آن بهره‌برداری نمود. نزدیك‌ترین فاصله‌ی آن به شهرستان قروه ودر حدود 10 كیلومتر است كه جاده آن خاكی است امّا این جاده نیز تا 2 ماه آینده به آسفالت تبدیل می‌شود. این معدن به وسیله‌ی جاده دیگری علاوه بر شهرستان قروه بر كارخانه آسفالت و معدن شانوره كه این معدن نیز از معدن‌های بزرگ مرمریت محسوب می‌شود متصل می شود.

ارتفاع متوسط منطقه از سطح آب‌های آزاد 1600 متر است . آب و هوای این منطقه مانند دیگر نقاط این شهرستان آب و هوای سرد و معتدل است و بارندگی اعم از برف و باران در آن فراوان است. در فصل بهار باران فراوانی در آن وجود دارد، امّا درفصل تابستان گرمای هوا در حدود 30 تا 38 درجه‌ی سانتیگراد است و تابستان نسبتاً خشكی دارد. امّا در فصل پاییز و در اوایل مهرماه بادهای سردی شروع به‌وزیدن می‌كند و در اواسط پاییز معمولاً بارش برف در آن آغاز می‌شود و زمستان‌های بسیار سرد و پر برفی دارد و چون در محاصره‌ی كوه‌های بلندی قرار دارد دارای آب و هوای سردی است و تعداد روزهای قابل كار در این معدن در حدود 3430 روز است و در ایام تعطیل و جمعه‌ها نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
اما بارش‌های سنگین برف و باران چون باعث گلی شدن خاك‌های نرم معدن می‌شود باعث ایجاد مشكلاتی برای كار و در نتیجه برای فعالیت معدن می‌شود و اگر كار در فصول سرد تعطیل نشود حداقل با كندی فراوانی صورت می‌گیرد.
در مورد تاریخچه‌ی آن ذكر این مطلب ضروری است كه این معدن از سال 54 حدوداً شروع به فعالیت داشته و در ابتدا از طریق انفجار استخراج می‌شده است و كارگرانی كه در این معدن مشغول به كار بودند اكثراً دارای سابقه بیشتر از 20 سال كار در این معدن بودند و یكی از معضلاتی كه در آینده ممكن است گریبانگیر این معدن شود نزدیك بودن سن كارگران به سن بازنشستگی است كه با آمدن نیروهای جدید و فراگیری همه فنون مدتی نزدیك به 2 تا 3 سال باعث افت محصولات استخراجی آن می‌شود.
بهره‌برداری از آن بوسیله شركت سرمایه‌‌گذاری توسعه معادن كوثر (سهامی عام ) انجام می‌شود و در اداره معادن شهرستان قروه قرار دارد. شماره‌ی تلفن آن :
5222800 – 0872 است.
نوع مالكیت آن دولتی است و بصورت سهامی عام است.

فصل دوم
استان كردستان از دیدگاه زمین‌شناسی در دو زون ایران مركزی و سنندج – سیرجان قرار دارد اما بخش‌هایی از آن بازون رانده شده زاگرس در ارتباط است.
شهرستان قروه و در نتیجه معدن پشت‌ باسكول در زون ایران مركزی قرار دارد.

بخش‌های كربناته موجوددر دگرگونه‌های نواحی شرقی و مركزی به‌عنوان مهم‌ترین منابع این نوع سنگ‌ها قابل استفاده‌اند و تشكیل كارنسارهای مختلفی را در منطقه قروه داده‌اند. در قروه این كانسارها در قسمت‌های بالایی بخش میانی و قسمت‌های زیرین بخش بالایی، سری سنگ‌های ژوراسیك قرار گرفته‌اند كه توالی از سنگ‌های كربناته ضخیم متبلور و سفید رنگ را در بر می‌گیرند كه در تناوبی با انواع شیست قرار دارند و دگرگونی از نوع ناحیه‌ای است كه از غرب به شرق

افزایش می‌یابد. به‌علاوه در مجاورت دایكها و توده‌های نفوذی كوچكتر تأثیر عوامل دگرگونی همبری نیز مشهود است .
مرمریت‌های قروه خود از دگرگونی سنگ‌های كربناته حاصل شده‌اند كه تقریباً خالص بوده و احتمالاً از انواع آهك‌های ریفی، مرجانی و دریای كم عمق حاصل شده‌اند این آهك‌ها در نتیجه فرایند مرمریتی شدن تبلورمجدد یافته و به مرمریت تبدیل شده‌اند كه برحسب شدت دگرگونی و تركیب سنگ مادر 3 دسته سنگ را بوجود آوردذه‌اند (كریستال ، چینی ، ابری)
عمده‌ی سنگ‌های تزئینی قابل استخراج در شرایط دگرگونی كم در مناطق اپی‌زون تا شرایط دگوگونی متوسط در مناطق مزوزون یافت می شوند و عمدتاً تحت شرایط دگرگونی ناحیه‌ای ، ساختار مناسبی را جهت بهره‌برداری دارند.
در شرایط دگرگونی بالا درمناطق كاتازون و یا تحت شرایط دگرگونی همبری ساختار سنگ مناسب نبوده و با نزدیك شدن به توده‌های آذرین علی‌ر غم افزایش اندازه‌ی بلورها، كیفیت سنگ نقصان یافته و رنگ آن نیز تغییراتی دارد. كانیهای موجود در آن می توان به مونتی سیلیت با فرمول و فلوگوپیت با فرمول را نام برد.
بطور كلی كانسارهای سنگ‌های ترئینی در سری‌های دگرگونه عموماً در شرایطی یافت می‌شوند كه :

الف ) شدت دگرگونی از انواع ضعیف تا متوسط باشد. به عبارتی در مناطق بیوتیت تا ابتدای گرونا، در رخساره شیست سبز و بخش ابتدایی منطقه استرولیت در رخساره آلماندین آمفیبولیت در دگرگونی نوع بارووین و منطقه كوارتز – آلبیت در رخساره شیست سبز دگرگونی نوع ابوكوما باشد.
ب) كانسارهای آهكی در مواردی تشكیل می‌گردند كه نوع رسوبات اولیه از انواع شیمیایی، بیوشیمیایی یا آهكی آواری باشند.
ج) كیفیت ماده معدنی با دورشدن از توده‌های نفوذی بهتر شده و كانسار ساختار بهتری را م

ی‌یابد .
د) كانسارهای بزرگ عموماً در شرایط دگرگونی ناحیه‌ای به‌وجود می‌آیند.
هـ) چنین كانسارهایی در شرایطی قابل استفاده هستند كه كمرهای آن از سنگ‌های سست‌تر تشكیل شده و یا این‌كه در نقاط عطف مابین طاقدریس و ناودیس قرار بگیرند.
در همین رابطه باید نقش عوامل زمین ساختی را در تشكیل این كانسارها مشخص نمود. اصولاً در سنگهایی كه تحت عوامل كو هزایی واقع شده و چین خورده اند اغلب كانسارهایی كه شیب طبقات در آن‌ها حدود 40 درجه است ارزش اقتصادی بیشتری راداشته و خردشدگی كمتری را نشان می‌دهند.
تأثیر گسله ها و درزه‌ها در كانسارها متفاوت است و در انواع آهك‌های رسوبی و مرمریت‌ها وجود این عوامل از كیفیت و بهره‌وری كانسار می‌كاهد.
در این معدن كه به روش پله ای استخراج می شود در حدود 12 پله كار شده‌ است و هم‌‌چنان نیز این پله‌ها رو به افزایش است و كار در عمق زمین پی‌گیری می‌شود.
ابعاد آن را نمی‌توان به‌طور دقیق بیان نمود ولی در حدود m700 درm 300 است و ذخیره‌ی این معدن به‌طور احتمالی در حدود 000/000/2 تن تخمین زده شده است و قابل استخراج نیز می‌باشد.
در مورد كارهای اكتشافی باید گفت كه هیچ گونه عملیات ژئوفیزیكی در این معدن صورت نمی‌گیرد و عملیات ژئوشیمیایی نیز بسیار كم در آن صورت می‌گیرد، امّا گفته می‌شود كه این معدن اولین اولین بار از طریق چشیدن و مزه كردن خاك سنگ تبدیل به معدن شده است.

ترانشه، اوكلون، چاهك و تونل‌های اكتشافی در این معدن زده می شود. اما چاههایی به منظور بریدن سنگ و استفاده از دستگاه سیم برش زده می‌شود و نیز چاههای انفجاری به‌منظور بریدن سنگ و استفاده از دستگاه سیم برش زده می‌شود و نیز جاه‌های انفجاری بر منظور تعبیه مواد منفجره در سینه كارهای سخت زده می‌شود در سنگ‌های ساختمانی مخصوصاً مرمریت نمونه برداری به ندرت انجام می‌شود و گمانه‌های اكتشافی در آن وجود ندارد.

برای تعیین ذخیره روش خاصی مدنظر نبوده و بطور تخمینی ذخیره آن محاسبه می‌شود. از نظر تركیب كانی‌شناسی كانی‌های اصلی و فرعی زیادی در آن وجود ندارد. در این معدن كلسیت و كلریت و گرونا و دیستن و بعضی از انواع میكاها وجود دارد. امّا بخش عمده‌ای از كانی‌های همراه، كانی‌های آهن شامل هماتیت و منیتیت است كه وجود این كانی‌ها از مرغوبیت سنگ كاسته و باعث غیرقابل استفاده بودن آن می‌شود. خود مرمریت از آهك و دولومیت ساخته شده است. در سنگ‌های ساختمانی و تزئینی معمولاً عیاری وجود ندارد. اما درجه‌بندی خاصی دارد كه برحسب نوع سنگ و سالم بودن و درزه و شكاف و ترك نداشتن و نداشتن سنگ‌ها و كانی‌های همراه كه عمدتاً مزاحم به شمار می‌روند، قطعات سنگ به درجه‌های 1 و2 و 3 تقسیم‌بندی می‌شوند كه درجه 1 را ممتاز و تا حدی می‌توان گفت صادراتی و درجه 2 و 3 نیز به ترتیب در درجه‌های پایین‌تری تقسیم‌بندی می‌شوند.
كاربرد مرمریت برای تولید چینی و وسایل تزئینی و هم‌چنین در ساختمانها كاربرد دارد. امّا عمده مصارف آن‌ها در ساختن وسایل تزئینی چینی و كریستال است.

فصل سوم
در این معدن ماهیانه 6000 تن سنگ استخراج می‌شود و میزان تولید سالیانه معدن در حدود 75000 تن است. برای باطله‌برداری و انتقال سنگ لاشه در معدن 1 كامیون وجود داشت كه

سنگ‌های باطله را به نقطه‌ای در پشت معدن و در 200 متری معدن انتقال می‌داد. كه این سنگ‌های باطله و لاشه سنگ‌ها نیز درجاده‌سازی و ساختن زیر ساخت جاده‌ها كاربرد فراوانی دارد و همین كاربرد باعث خلوتی معدن و جمع نشدن سنگ‌ها می‌شود. برای دسترسی بر ماده معدنی از سیم برش استفاده می‌شود. به نحوی كه دو چال افقی در دوطرف سنگ حفر می‌ش

ود. كه این چالها بوسیله‌ی دستگاه حفاری افقی یا لاسو حفر می‌شود كه این دو چاه یكدیگر را قطع كرده و در انتها به هم می‌رسند. سپس چاهی عمودی بوسیله واگن دریل حفر می‌شد كه محل تقاطع این دو چال را قطع می‌كرد. البته ابتدا به طریق تجربی بوسیله یكی از تكنسین‌های معدن نقاط چاهها مشخص می‌شد تا چاهها دقیقاً همدیگر را در نقاط مورد نظر قطع كنند. سپس

سیم برش در بین سنگ‌های قرار می‌گرفت و با حركت سریع باعث بریده شدن سنگ می‌شد كه دستگاه سیم برش با آب كار می‌كرد. وقتی كه برش سنگ كه در حدود 30 تا 50 دقیقه برحسب

اندازه سنگ به اتمام می‌رسید، از بالشتك های آبی استفاده می‌شد كه آن را در دوطرف شكاف تركیدگی آن‌ها می‌شد ( در حدود 5 تا 15 دقیقه ) سنگ جابه‌جا شده و از كوه جدا می‌شد. این بالشتك‌ها عمدتاً از جنس آهن و فولاد هستند. سپس با استفاده از ریفر بولدوزر و فشار بر سنگ، سنگ جدا شده و سقوط می‌كرد. كه در مرحله‌ی بعد وظیفه جابجایی آن به عهده لودر بود كه آن

را از محل كمی انتقال داده و به محلی بازتر می‌آورد. سپس با استفاده از دریل‌های دستی سنگ را به قسمت‌های كوچك‌تر تقسیم می‌‌كردند و بعد از آن درجه‌بندی صورت می‌گرفت . برای سرعت بخشیدن به كوچك كردن سنگ از 2 نفر كه با دریل‌های دستی كار می‌كردند استفاده می‌شد و روش استخراج ، پله‌ای روباز بود. در معدن پشت باسكول، هر 3 نوع سنگ وجود داشت كه همین

امر گاهی باعث ایجاد مزاحمت می‌شد. مثلاً نوع ابری كه تركیبی از چینی و كریستال است در بازار مشتریان كمتری دارد كه رگه های آن باعث ایجاد مزاحمت در كار استخراج می شد و نیز وجود رگه های آهن در بعضی نقاط باعث عدم استفاده از آن پله یا منطقه می شد. مواد معدنی در نقطه ای درون معدنی قرار داده می شود و بعد از درجه بندی توسط شركتهای مختلف و با استفاده از تریلی ها بار زده می شد. در معدن مرمریت به علت وجود سنگهای باطله زیاد، منطقه بزرگی را به عنوان محل نگهداری باطله بكار می برند.

فصل چهارم
در مورد حفاری و وسایل مورد استفاده در این معدن باید گفت كه برای كوچك كردن قطعات سنگ از چكش حفاری دستی استفاده می شد كه 5 و 6 عدد از این چكشها در این معدن وجود داشت. 2 چالزن افقی در این معدن وجود داشت كه از نوع دریفتر بود كه از سیلندر هوا برای ایجاد تراست استفاده می شد. اما 2 واگن دریل در این معدن وجود دارد كه عمر تقریبی آنها در حدود 15 تا 25 سال است. یكی از آنها كوچكتر و سرعت حركت آن بیشتر بود نزدیك به 25 سال كار می كرد و خرابی قطعات در آن باعث خوابیدن گاه و بیگاه كار می شد.
اما واگن دریل دومی كه بزرگتر و مجهزتر و پیشرفته تر بود، ولی دارای سرعت كمتری بود عمری در حدود 15 سال داشت كه خربی قطعات آن بسیار كمتر از قبلی بوده و هر دو از نوع حفاری ضربه ای اند.
آتشباری در این معدن به ندرت انجام می شود ولی برای بهبود بخشیدن به نفوذ در سنگ و یافتن سینه كارهای مناسب تر و ایجاد بستری مناسب برای استخراج سنگ بطور تقریبی ماهی یك مرتبه آتشباری انجام می شود كه نقشه خاصی برای آن وجود ندارد، ولی موقعی كه بخواهند سینه كاری را آماده كنند از 4 الی 5 نقطه موازی برای آتشباری استفاده می كنند.
و این آتشباری بوسیله باروت انجام می شود. چالهای آتشباری بوسیله واگن دریل حفر می شوند. در كندن سنگها از كوه ریفر بولدوزر نقش بسیار مهی را ایفا می كند. همه چالهای انفجاری كه با باروت آتشباری می شوند با هم ارتباط دارند. معمولاً 4 نفر در آتشباری حضور دارند كه 1 نفر از

سوی نیروی انتظامی، 1 نفر مسؤل انبار، 1 نفر به عنوان آتشبار و 1 نفر به عنوان دستیار آتشبار مشغول به كار می شوند.

فصل پنجم
در بررسی وضعیت نسبت ارتفاع به عرض پله باید گفت كه عرض پله معمولاً در حدود 1 متر و ارتفاع آن در حدود 4 الی 5 متر است كه البته چون در كوه و معدن بطور عرضی بسیار پیشرفت داشته اند می توان عرض پله ها را سراسر یكی گرفت كه باعث اشتباه شدن اندازه گیری شیب معدن می شود.
پایداری پله ها در این معدن به قدری است كه نمی توان نسبت به ریزش آنها هیچ گونه تردیدی داشت. شیب نهایی معدن در حدود 35 تا 45 درجه است.
در مورد ماشین آلات بارگیری و حمل در این معدن می توان گفت كه در این معدن 3 لودر وجود دارد كه 2 تای آنها در حدود 5 تا 10 سال است كه كار می كنند و یكی از آنها در حدود 3 سال است كه كار می كند، ولی راننده های این وسایل نزدیك به 20 سال است كه در این معدن كار می كنند و معمولاً هر 3 لودر با هم كار می كنند و نمی توان از آنها استفاده نكرد. چون بخش عمده ای از كارهای این معدن را همین لودرها انجام می دهند و اگر یكی از آنها به هر دلیلی كار نكند ممكن است مشكلاتی در معدن بوجود اید. البته با خرابی یكی از آنها می توان از لودرهایی كه در انبار دفتر معدن وجود دارد استفاده كرد. كار این لودرها از حمل قطعات سنگ و جابجایی آنها كه البته منحصراً به قطعات كوچك خلاصه نمی شود و می توان قطعات بسیار بزرگ را البته در مسافت

خیلی كم جابجا نمود. در حمل و نقل باطله ها و جابجایی آنها و مرتب نمودن معدن و در بارگیری باطله ها نقش بسیار مهمی را ایفا می كنند. و نیز در جابجایی سنگ های اصلی و قرار دادن آنها در تریلی ها و كامیون ها برای بارگیری كاربرد بسیاری دارند. البته خرابی یكی از آنها ممكن است هزینه های فرعی و جانبی زیادی را در پی داشته باشد كه البته قابل جبران است. این لودرها همیشه و در همه حال و حتی اگر 20 سال هم از عمر آنها گذشته باشد، باز هم سرمایه معدن به شمار می روند.

در این معدن 2 بولدوزر وجود دارد كه آنها هم نقش عمده و اساسی در این معدن ایفا می كنند. عمر آنها در حدود 12 سال است و راننده های آنها نیز نزدیك به 20 سال است كه در آن معدن كار می كنند. بولدوزر در هموار كردن سطح فوقانی جهت حفاری و زدودن خاكها و سنگهای باطله كمك شایانی می‌كنند. همچنین از آنها برای كندن قطعات سنگ بسیار بزرگ از كوه استفاده می شود. البته منظور از كندن بعد از استفاده از سیم برش و بالشتك است. یعنی جدا كننده نهایی سنگهای بزرگ از كوه است و البته در راه انجام این كار فشار بسیار زیادی به دستگاه وارد می شود كه در پاره ای اوقات باعث خرابی دستگاه می شود. به گفته مسئولین معدن یك بار هنگامی كه یكی از بولدورزها مشغول كندن سنگها بود، چون سنگ زیرین و سنگی كه بولدوزر روی آن حركت می كرد دچار سستی شده بود، باعث سقوط بولدوزر به پایین پله ای كه حدود 4 متر ارتفاع داشت شده و باعث خرابی زیادی در بولدوزر و صدمه دیدن راننده آن شده بود. چون بولدوزر از ریفر برای كندن سنگ استفاده می كتد و از بالا باعث كنده شدن سنگ می شود خطرات زیادی را ممكن است ایجاد كند و هرآن ممكن است به دلیل سستی سنگ سقوط كند. ولی هیچگاه نمی توان نقش عمده آنها را نادیده گرفت. و با خرابی یكی از بولدوزرها، كار قسمت عمده ای از معدن لنگ می زند. البته بولدوزر دارای 2 راننده بود كه یكی اصلی و دیگری كمك است كه راننده های اصلی دارای تبحر زیادی هستند ولی كمكها نمی توانستند به خوبی در كندن سنگ نقش خود را ایفا كنند. البته هر 2 راننده اصلی به علت كار طاقت فرسایی كه روی بولدوزر انجام می دادند دچار عارضه های كمردرد و پادرد شدید بودند و كمكهای آنها در پاره ای اوقات نمی توانستند مانند راننده های اصلی وظیفه خود را بدرستی انجام دهند و باعث عقب افتادن برخی از كارها می شدند.
در بخش حمل باطله ها فقط 1 كامیون وجود داشت كه كار حمل باطله ها را انجام می داد كه البته به دلیل شلوغ شدن بیش از حد معدن در صورت وجود بیش از 1 كامیون، استفاده از همان 1 كامیون منطقی به نظر می رسید. البته در هر روز و در هر سیكل كاری كه از ساعت 5/7 صبح تا 1

2 ظهر و از ساعت 2 ظهر تا 5 بعدازظهر می شد و در روزهای گرم ممكن بود تا 7 هم طول بكشد حدود 10 تریلی در معدن رفت و آمد كرده و سنگها را به خارج از معدن و به سمت باسكول و بعد از آن به شهرهای دیگر انتقال می دادند كه بعضی از این تریلی ها متعلق به خود دفتر معدن بودند و برخی دیگر مربوط به شركتهای دیگری بودند آنها به نوعی دولتی و تعاون محسوب می شدند و كار آنها نیز نظم خاص خود را داشت كه بار این تریلی ها مستقیم به بازار مصرف شركتها و اشخاص

مختلف می رود و در این معدن 2 تراكتور نیز برای حمل و نقل در معدن وجود دارد.
در مورد تهویه معادن می توان گفت كه در معدن مرمریت گاز آنچنانی وجود ندارد كه بخواهیم در مورد آن كار خاصی را انجام دهیم. فقط بوی بد ناشی از انفجار و آتشباری است كه آن هم به مرور زمان و با جریان هوا پخش شده و ضرر چندانی را متوجه افراد نخواهد كرد. در مورد گرد و غبار موجود در معدن كه بسایر هم زیاد است هم كاری انجام نمی دادند. چون در معادن روباز جریان هوا وجود دارد و خود بهترین عامل تهویه است و احتیاجی به تهویه نیست. البته این گرد و غبار باعث ناراحتی بسیار برای كاركنان معدن می شود و مخصوصاً وقتی كه باد نسبتاً شدیدی هم بوزد بوضوح كار بسیار سخت و مشكل می شود و در پاره ای اوقات استفاده از كلاه و عینك نیز چندان مفید واقع نمی شد. چون خاكهای درون معدن به علت حركت و جابجایی بسیار زیاد ماشینهای سنگین

بسیار نرم و روان هستند و با یك نسیم ملایم به راحتی جابجا می شوند و حركت در این خاكها بسیار سخت است. چون خاكهای نرم سطح سنگها را می پوشانند و امكان حركت را در معدن مشكل می كنند و در مورد تهویه نمی توان بیشتر از اینها سخن گفت و آبكشی نیز در این معدن وجود ندارد و نمی توان در مورد آبكشی در این معدن سخنی به زبان آورد.
در كشور ما و در بسیاری از معدنهای فعال ایمنی افراد و متقابل آن گروه ایمنی امر مهمی به شمار نمی رود و این خود جای تأسف دارد.

از حضور شما عزیزان در سایت بسیار خوشحالیم و آرزو داریم محصولات ما رضایت شما را فراهم آورد
اینک شما با جستجوی مقاله سنگ هاي ساختماني وارد صفحه فروش فایل دانلودی مقاله سنگ هاي ساختماني شده اید.
توضیحات کامل و اطلاع از ریز مطالب این فایل با کلیک روی دکمه ی ادامه ی مطلب

مقاله سنگ هاي ساختماني